Odoo 10

Release Notes

Was ist Neu in Odoo 10?

Mit der Einführung von Odoo 10 sind einige Interessante Funktiontionen neu hinzugekommen. So ist die gesamte Software auf die neue API umgestellt. Die Gewindigkeit des Seitenaufbaues ist spürbar schneller. Viele Anwender wird es freuen, dass es jetzt Tastaturkürzel für einen schnellen Wechsel zwischen verschiedenen Bereichen gibt. So kann man schnell und einfach von einem Kundenauftrag zu einem Fertigungsauftrag wechseln.

Besonderer Schwerpunkt von Odoo 10 war die Überarbeitung des Fertiungsbereiches. So wurden die Module PLM, Maintenance und Fertigung komplett neu überarbeitet. Die Verwaltung von verschiedenen Stücklisten ist jetzt wesentlich einfacher geworden.

Doch schauen Sie selbst, welche Anpassungen vorgenommen wurden.

Benutzerfreundlichkeit

Enterprise

Neue Android App

Neue App für Android-Handys mit schnellerer Ladezeit, nativen Benachrichtigungen, Benutzerverwaltung und nativen Widgets für Datum, Uhrzeit, E-Mail, Telefon und relationalen Feldern.

Onboarding Tipps

Tooltipps zeigen neuen Benutzern in einer Tour, wie mit Odoo gearbeitet werden kann.

Schnelles Erstellen

Ein neues Verfahren ermöglicht das schnelle Erstellen von Einträgen ohne die Kanban Ansicht im CRM, Projekte oder Personalbeschaffung zu verlassen.

Zugriffrechte

Zugriffsrechte werden durch die Apps bestimmt: Persoanlbeschaffung, -beurteilung, Zeiterfassung, Urlaubsmanagement, Spesen.

Planer

Neue Konfigurationsplaner für E-Commerce. Bestehende Planer wurden ebenfalls verbessert. Planer sind jetzt pro Unternehmen einstellbar.

Tastaturnavigation

Neue Tastaturkürzel ermöglichen einen schnellen Zugriff auf Menüs und Suchfunktionen.

Warnmeldung bei Übersetzung

Wenn ein Feld geändert wird, welches in mehreren Sprachen übersetzt ist, warnt ein Alarm den Benutzer die anderen Übersetzungen zu aktualisieren.

Vereinfachte Konfiguration

Einstellungen im Unternehmen wurden in das Konfigurationsmenü der zugehörigen App verschoben.

Datei Import

Verbesserter Import: das lokale Datum sowie das Datumsformat werden automatisch erkannt. Filter setzen Felder, die auf den Werten der Importdatei basieren.

Multi-Unternehmen

Verbessere Konfiguration von mehreren Unternehmen und deren Zugriffsrechten. Neuer Umschalter zwischen den Unternehmen in der oberen Menüleiste.

Entwicklermodus

Verbesserter Entwicklermodus mit mehr Funktionen. Zugriff auf den Entwicklermodus erfolgt über das Menü Einstellungen der jeweiligen App.

Performance

Neue API

Alle Module wurden auf die neue API umgestellt.  Die alte API-Code wird nicht mehr verwendet. Dadurch ergibt sich eine verbesserte Zugriffsgeschwindigkeit in allen Modulen.

Backend Optimization

Viele Leistungsoptimierungen im Backend: Verbessertes Broadcrumb Menü, Views Caching, reduzierte RPC Calls, JS Views Caching, reduzierter CSS-Code.

Favicon einrichten

Die Einrichtung eines benutzerdefinierten Favicon in den Einstellungen einer Website ist jetzt möglich.

Webseite

Große Verbesserungen in der Geschwindigkeit von Web-Seiten aufgrund der Qweb Kompilation, des Seiten-Cachings und eines verbesserten Controller-Codes.

Reports

QWeb-Templates werden nun zwischen 2x und 5x schneller ausgeführt. Es gibt eine Geschwindigkeitsverbesserungen auch in den Buchhaltungsberichten.

Webseiten Baukasten

Neuer Webseiten-Editor

Der Webseiten-Editor wurde von Grund auf neu entwickelt.

Enterprise

Bereinigung der Themes

Bei allen offiziellen Themes wurde die Benutzerfreundlichkeit beim Arbeiten mit den  Bausteinen verbessert.

Kundenportal

Neues Kundenportal mit Fällen, Aufgaben, Interessenten, Verkaufschancen, Kundenangeboten, Verkaufsaufträgen. Lieferungen und Rechnungen.

Icons für Webseiten Apps

Neue Icons für die Apps im Zusammenhang mit dem Website-Builder.

Neuer Medienmanager

Der Medienmanager unterstützt jetzt besser Binärdateien, Videos, Bilder und Icons.

Blog Startseite

Verbesserte Tool zum Anpassen von Blogseiten: Transparenz, farbige Filter, anpassbare Höhe, etc.

eCommerce

Zahlungsanbieter

Alle Zahlungsanbieter wurden von Odoo Enterprise zur Community Version verschoben.

Neue Zahlungsanbieter

Neue Zahlungsanbieter: Stripe (weltweit) und PayU Money (Indien).

eCommerce Dashboard

In das neue eCommerce-Dashboard wurde Google Analytics integriert. Es enthält Statistiken über den Verkauf, Top-Produkte, etc.

Warnung bei nicht am Lager

Ermöglicht die Warnung auf der Produktseiten, um die Bestellung eines Produkts zu verhindern, wenn dies nicht verfügbar ist.

Enterprise

TaxCloud Integration

Integration mit TaxCloud, um die korrekten Steuern automatisch in den USA entsprechend der Adresse (zip, Zustand) und Produkte zu berechnen.

Auftragsbestätigung

Verschieden Methoden, um Kundenaufträge nach der Zahlungsmethode zu bestätigen.

Mehrere Produktbilder

Ermöglicht das Einstellen von mehreren Bildern für ein Produkt oder eine Produktvariante.

Bilderlupe

Klicken Sie auf ein Produktbild, um es zu vergrößern. Diese Option wird über das obere 'Customize' Menü aktiviert werden.

Produktkonfigurator

Als eine Option können Attribute Varianten anlegen oder nicht. Dadurch können Attribute verwendet werden, die nur für einen Produktkonfigurator verwendet werden.

Tracking des Lieferstatus

Erhalten Sie den Status Ihres Lieferauftrags direkt im Kundenportal mit einem Link zur Tracking-Seite des Anbieters.

B2B und B2C

Mit der neuen Option können Sie auswählen, wie die Preise in Ihrem eCommerce Webseite angezeigt werden sollen: Steuern inbegriffen oder ausgeschlossen.

Finanzbuchhaltung

Enterprise

Neue Yodlee Schnittstelle

Support for the new API of Yodlee to improve bank synchronization and error messages.

Standard Geschäftsbedingungen

Configure default terms and conditions on new invoices.

Rückerstattung

Ability to set up a dedicated sequence for customer refunds and vendor refunds.

Lieferanschrift

Ability to add a shipping address on customer invoices. This address comes directly from the sale order.

Enterprise

SEPA

Improvements in the SEPA import tool for European payments.

Enterprise

Alter der Verbindlichkeiten und Forderungen

Fold and unfold feature in the aged payables and receivables to expand a line and get the details of the customer/vendor.

Enterprise

Mehrstufige Hierarchien

Added back a multi-level hierarchy option in the trial balance report.

Enterprise

Export

Improved export of accounting reports to XLSX.

OPOS Ausgleich

Reconciliation models can now be configured in the chart of accounts template.

FEC

New statement to export FEC for France accounting.

Enterprise

Camt.053

New Camt.053 support to import bank statements from your bank.

CSV Bankauszug Import

New tool to import CSV bank statements easily with detection of format and locales.

Einheitlicher Zahlungsverkehr

Unified payment mechanism for checks, direct debit, SEPA, recurring payments, credit card debit, etc.

Mehrstufige Reports

Main reports (P&L, BS, Trial Balance) improved to filter on analytic accounts & tags. New report on analytic accounts. Ability to record tags at invoice, sale or journal entries level.

Voller OPOS Ausgleich

New mechanism to handle full reconciliations (requirement for the FEC report).


Odoo Studio

Enterprise

Application builder

Create or customize applications without development and maintain your changes easily with upgrades. View the studio app.

Reports Customization

Customize reports with inline edition or using the integrated XML editor on QWeb report views.

Translations Management

Update translations easily to localize your application in several languages.

Actions Editor

Customize actions: create new views, set default values, document your customizations, etc.

Screen designer

Customize forms and list views: add fields, customize fields properties, add widgets (notebook, chatter, button box, etc).

Automated Actions

Add business logic to your application, automate tasks with no development.

Menu Editor

Create new menus or modify existing ones to build your tailored applications easily.

Developer Mode

Use the developer mode to access advanced features: direct XML edition of views/reports, more options on fields, etc.

MRP

BoMs

Better split between Kits and regular BoMs. Removed start and end dates on lines; replaced by BoM versioning.

Enterprise

Finite Capacity Scheduler

Schedule work orders based on the capacity of the work centers (MRP II Scheduling).

Manufacturing Orders

Manufacturing orders appear in the inventory dashboard and have a picking type to organize multiple assembly lines.

Push & Pull Rules

Use the new picking type to benefit from push and pull rules automations on manufacturing order.

Enterprise

MPS

New Master Production Schedule to plan future manufacturing orders.

Enterprise

OEE

Track your Overall Equipment Effectiveness with availability losses, performance losses and quality losses.

Enterprise

Work Center Tablets

Put a tablet on each work center to view worksheets, track production time, answer quality checks, scan serial numbers and trigger alerts.

Enterprise

Reports

New reports for: costing (based on theoretical or real values), traceability, OEE, maintenance and quality.

Enterprise

New Dashboard

New MRP dashboard to track performance and quickly access your main operations.

PLM

Enterprise

Versioning

BoMs and Routing versioning integrated with ECOs, differences analysis.

Document management

Store documents directly on bill of materials and routings, and manage versions of these documents.

Engineering changes

Use Engineering Change Orders (ECOs) to track changes, manage versions, and define a validation process.


Qualitätsmanagement

Control points

Automatically trigger quality checks at receptions, manufacturing operations or packing/delivery operations.

Quality Checks

Deploy your statistical process control easily with quality checks.

Quality alerts

Organize the quality team's work using the Kanban of quality alerts, fully integrated with emails.

Auto-generated Statistics

Use statistics to get reports about your quality issues and checks.


Helpdesk

Enterprise

Multiple Channels

Create tickets by email, through live chat sessions, from a website form, or connect third party applications.

Knowledge Base

Link you helpdesk to a public FAQ/Forum or a knowledge base with presentations, documents and videos.

Easy Configuration

A new way to configure apps: enable features, configure and access them on the same screen.

Claim Module Removed

The "Claim" module is replaced by Helpdesk (tickets), Project Issues (bugs) or Quality (in a manufacturing context).

SLAs

Configure service level agreements and automate related checks and actions.

Tickets assignation

Configure how you assign tickets: manually, randomly or balanced between team members.

Customer Satisfaction

Automate customer satisfaction surveys to track team performance and improve feedback.

Dashboard

Get a full overview on your activity, next actions and performance.

CRM & Verkauf

Enterprise

VOIP Improvements

Integrated numpad in the VOIP to compose numbers or answer to PBX menus.

Leads: mark lost

New wizard to mark a selection of leads as lost in bulk and select a reason.

Cohort Analysis

Improved reports for recurring contracts, including a cohort analysis for churn and retention.

Pipeline Stages

Opportunities stages are now shared amongst all sales teams by default to ease configuration (you can still create different stages per team, from the developer mode).

Reseller Portal

Portal for partners or resellers to access forwarded leads easily.

Kasse

Dependency with Sale

The Point of Sale module does not depend on the Sale module anymore.

Demo Data

New module to load demo data products (drinks) to quickly prepare a demo.

Fault-tolerant

Better handling of exceptions to avoid blocking users (eg. like opening the same session twice).

Default opening balance

Fasten the cash control with a default opening balance.

Serial number

The point of sale interface supports scanning serial numbers for products requiring traceability.

Order transfer

Ability to transfer an order to another table for the restaurant environment.

Projekte

Enterprise

Forecasts & Planning

Grid view to forecast or create users planning in addition to the existing Gantt view.

Sub-tasks

Support for project sub-tasks. Easy for delegation or splitting a job to do across different persons (should be activated from the developer mode).

Customer Satisfaction

Automate satisfaction surveys (ratings) periodically or at tasks/issues completion. Public dashboard to share your performance.

Lager

Enterprise

Barcode Scanner

Improved barcode scanner interface for mobile screens and better usablity.

Enterprise

Carrier

Integrated with packaging. Packages taken into account in the delivery cost.

Inventory adjustments

Inventory on category of products and ease the started inventory of your product.

Multi-locations & Warehouses

Configuration for multi-locations & warehouses have been split. This allows to have a single warehouse with multiple locations or multiple warehouses with no location management.

Returns & Refunds

When returning products, optionally refund the customer and/or vendor.

Internal notes

Set internal notes on products and get these notes to appear when receiving or delivering products (eg. quality control reminder).

Packages

Ability to scan or set a package and its weight when processing a picking/delivery order. Useful for cost computation and label printing by carriers.

Veranstaltungen

Enterprise

Barcode Management

Track attendees participation by scanning badges with the new barcode interface.

Email scheduling

Templates of emails improved.

Twitter wall

Attach a twitter wall to your event to publish live tweets, and create pages with best testimonials.

Einkauf

Editable POs

You can now modify purchase orders and expected receptions will adapt automatically.

Blanket Orders

Create blanket orders, order when you want, and track quantities according to the contract.

Purchase tender

Improved usablity for purchase tenders: easily create new offers, don't cancel tenders automatically.'

Templates of PO

Use purchase agreements to define templates of purchase orders. When creating a PO, you can load all products automatically.

Zeiterfassung

Enterprise

Grid view

New Grid view introduced to easily manage matrix of records. Recording timesheets is now faster with this grid view.

Project based

Timesheets are now based on projects and tasks, not anymore on analytic accounts.

Enterprise

Invoicing policy

A new option has been introduce to invoice timesheets based on validation, not on creation. Useful to invoice timesheets weekly or monthly.

Anwesenheit

Tablet Ui

Put a tablet at your company entrance, and manage attendances with badges or code.

Barcode

Print badges with barcodes and sign in/out by scanning the badges.

PIN support

Sign In/Out using a PIN code per employee.

Massenmailings

Enterprise

Themes & Styles

Mass mailing now support themes (pre-made mailings) and styles for the choice of colors and images.

Enterprise

New themes

Four themes and styles are available by default.

New editor

The mass mailing editor has been redeveloped from scratch to improve its usability.

Building Blocks

All building blocks, and the designer have been reviewed to improve the creation of a mailing.

Diskutieren

Recipients tracking

Check the status of mail sent and track external recipient on emails

Live chat Rating

Let your customer leave his feedback about your company services through the live chat.

Mentions

Mentions are now supported in the discuss widget on documents, to easily notify other people.

Canned responses

Define canned responses to quickly answer most common questions in the live chat (use ":").

Chat Commands

New mechanism of commands. Start a link with "/" to get the list of chat commands.

Spesen

Expense reports

Submit your expenses in bulk to your manager, using expense reports.

Reimbursements

Improved reimbursement mechanism with a one-click payment wizard.

Attachments

Attach photos of expenses, and easily control attachements on expense reports.

Email Gateway

Send a picture of your expense by email and Odoo will create the expense automatically for you.

Sie planen die Einführung einer Odoo ERP-Lösung?

Vereinbaren Sie jetzt einen Termin mit uns.